Sådan hjalp vi Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) med at kortlægge barriererne for grønnere indkøb, med det formål at reducere indkøb og brug af engangsartikler i decentrale kommunale institutioner.

SKI har et ønske om at hjælpe den offentlige sektor med at øge andelen af grønne indkøb og skabe en mere bæredygtig forbrugsadfærd. I kommuner og staten oplever man udfordringer med at få ændret adfærden ude hos centrale- og decentrale medarbejdere, der foretager indkøb. Her medvirker engangsartikler til et stort ressourcespild. Derfor har vi undersøgt, hvordan engangsartikler anvendes i kommunerne, og hvordan vi kan fremme grønne indkøb og et mere nøjsomt forbrug.
Undersøgelsens metoder består af interviews med decentrale og centrale indkøbere i tre kommuner, samt brugerrejser og interviews med medarbejdere i syv forskellige institutioner.
Formålet med at interviewe de decentrale indkøbere har været at opnå større viden om deres arbejde og erfaringer med at reducere engangsartikler i indkøb. For at få et indblik i brugen af engangsartiklerne, har vi fulgt de forskellige produkters brugerrejser i institutionerne, og gennemførte i den forbindelse interviews med medarbejdere i brugen af produktet. Derudover lavede vi også brugerrejser og dybdegående interviews med de medarbejdere der er ansvarlige for indkøb.
I projektet har vi givet SKI et indblik i de centrale og decentrale indkøberes barrierer, for at reducere mængden af engangsartikler og/eller foretage grønnere indkøb. Her har vi identificeret en række barriereområder, som kan inddeles i de 4 overordnede kategorier:
Med afsæt i undersøgelsen har vi, i samarbejde med SKI, udviklet målrettede tiltag, der kan påvirke forbrugs- og indkøbsadfærden i de decentrale institutioner. Kampagnematerialet er bygget op omkring de observerede barrierer, adfærdsvidenskab og erfaringer, og består af skilte, plakater og vejledninger i flere udgaver og formater.
Herudover har vi, sammen med SKI, afholdt webinarer for centrale indkøbere i kommuner, for at sikre korrekt og succesfuld implementering af kampagnematerialerne.