En dybdegående undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø i renovationsbranchen.
Hvad var problemet?
Renovationsbranchens medarbejdere har i de seneste år fået en ny rolle som grønt frontpersonale i den cirkulære omstilling mod mere genanvendelse. Det har medført en række øgede krav og forandringer i deres kompetencer, arbejdsopgaver og rutiner. Flere tidligere undersøgelser har i denne forbindelse haft fokus på det fysiske arbejdsmiljø, herunder ergonomi, snubleskader, biologisk og kemisk eksponering mm. Men spørgsmålet er også, hvordan ændringerne påvirker trivsel, arbejdsglæde, organisering af arbejdet og andre vigtige faktorer for psykisk arbejdsmiljø, såsom samarbejdet internt mellem chauffører og administration, såvel som eksternt mellem renovationsselskaber og kommuner. Alt dette er vigtigt, fordi et godt arbejdsmiljø både er centralt for de medarbejdere, der skal tages gennem forandring, og fordi det er afgørende for at kunne realisere de cirkulære ambitioner om øget genanvendelse.
Projektet ‘Hvem tager Skraldet?’ kortlagde det psykiske arbejdsmiljø i renovationsbranchen. På baggrund af kortlægningen udarbejdede vi anbefalinger og værktøjer til at styrke renovationsvirksomhedernes arbejde med psykisk arbejdsmiljø.
Projektet blev støttet af Velliv Foreningen og er et samarbejde mellem Affalds- og Ressourceindustriens Sekretariat (ARI) og Behave Green.
Undersøgelsen og resultaterne er muliggjort ved deltagelse og engagement fra ledere og medarbejdere i de fire renovationsvirksomheder: Verdis A/S Danmark (tidl. Urbaser), City Container, Meldgaard og Henrik Tofteng A/S.