VisitDenmark (2023)

Danmark som Nordeuropas mest miljøvenlige rejsemål

Sådan undersøgte vi, hvordan man kan gøre det lettere for aktører i dansk turisme at forstå og handle efter turisternes værdier og adfærd, når det gælder grøn omstilling.

Den nationale turismestrategi for bæredygtig vækst indeholder en ambition om, at turister på Danmarks nærmarkeder (Tyskland, Holland, Norge og Sverige) i 2030 skal vurdere Danmark som Nordeuropas mest miljøvenlige rejsemål. Det kræver øget viden om turisters opfattelse, prioriteringer og forventninger til miljøvenlig turisme og miljøvenlige feriedestinationer. 

VisitDenmark spiller en fremtrædende rolle i at nå ovenstående mål og ønskede derfor at få foretaget en kvalitativ undersøgelse, der skal bidrage med dybdegående viden og indsigter om turisters adfærd og værdier samt de faktorer, der påvirker deres valg i forbindelse med ferierejser.

Sådan løste vi opgaven

Projektets undersøgelse er lavet med udgangspunkt i de to største nærmarkeder: Nordvesttyskland og Sydnorge. Undersøgelsen er baseret på indsigter fra 10 turister fra Nordvesttyskland og 12 turister fra Sydnorge.

Undersøgelsen bygger på en række kvalitative, antropologiske metoder. Vi lavede et digitalt forløb med deltagerne, der gav os mulighed for at indsamle dybdegående viden om deltagernes adfærd og tanker, uden at være fysisk til stede med dem.  Vi foretog to semistrukturerede interviews med hver deltager, hvor vi benyttede roadmapping for at fremkalde deres rejseminder og digitale brugerrejser til at forstå overvejelserne i rejseplanlægningen. Mellem de to interviews benyttede derudover photovoices til at fremkalde yderligere rejseminder.

Hvad var resultatet?

Undersøgelsen har resulteret i viden om; (1) forskellige typer af turister,  (2) drivers for miljøvenlige valg, (3) barrierer for miljøvenlige valg, (4) hvad turister forbinder med et miljøvenligt rejsemål, og (5) turisternes opfattelse af ‘grøn’ kommunikation.

Analysen identificerer bl.a., hvad der både driver og spænder ben for at træffe grønne valg. Miljøvenlighed er nemlig ikke det første, turisterne tænker på, når de planlægger deres rejse. De planlægger i højere grad ud fra fx økonomi, oplevelser og bekvemmelighed. Analysen viser bl.a. at man ved at appellere til sund fornuft kan fremme miljøvenlige valg hos de mere skeptiske turister. 

Projektet resulterede i en række anbefalinger, der skal gøre det lettere for aktører i dansk turisme at forstå og handle efter turisternes værdier og adfærd, når det gælder grøn omstilling. Anbefalingerne er inddelt i temaerne kommunikation, transport, affald og emballage, mad og lokal oplevelsesværdi.

Fotos: Hamidreza Ardalani, Steffen Muldbjerg, Juliane Liebermann og Behave Green.

Vil du læse rapporten?

Er du mere nysgerrig?

Andre temaer

Social bæredygtighed
Oplevelse og turisme
Fødevarer og madspild
Byggeri og anlæg
Konflikt og grøn omstilling
Take back-systemer
Grøn mobilitet
Cirkulær økonomi
Grønne kompetencer
Affald & genbrug
Grønne events og festivaler