Sådan undersøgte vi, hvordan kommuner kan fremme elcyklen som pendlertransportmiddel.
Hvad var baggrunden?
Antallet af importerede elcykler i Danmark er tredoblet på bare fem år – fra 40.000 i 2017 til cirka 120.000 i 2022. Og det forventes, at udviklingen vil fortsætte med at stige. Særligt udenfor de store byer og på længere distancer er elcyklen populær. Desværre er det kun ca. én ud af tre brugere af elcykler, der benytter den til at pendle. Mange har altså en elcykel stående, som de ikke bruger i deres daglige transport til og fra arbejde, studie eller skole. Hvorfor så mange elcyklister ikke anvender elcyklen til og fra arbejde er dog uklart. Men noget tyder på, at en utryghed over at efterlade elcyklen parkeret i det offentlige rum – fx ved stationen – udgør en barriere. Men hvordan kan kommunerne arbejde for at mindske frygten for tyveri ved stationerne? Og er der også andre barrierer på spil, når borgerne fravælger elcyklen som pendlertransportmiddel? Det har vi undersøgt i dette projekt.