Cyklistforbundet (2021)

Cykeladfærd blandt skoleelever

Hvordan får vi flere unge i udskolingen til at hoppe på cyklen til skole?

Hvad var problemet?

En undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen fra 2019 viser, at børn og unge i alderen 11-15 år bevæger sig alt for lidt. Kun 26 % lever op til Styrelsens anbefaling om 60 minutters daglig bevægelse. Cyklistforbundet ønsker derfor at bidrage til at holde fast på børns gode cykelvaner, så de tages med videre til udskolingen og ungdomslivet. Dette skal bl.a. gøres gennem den nationale kampagne ‘Alle Børn Cykler’. Men hvorfor udskifter unge cyklen med at tage bussen eller blive kørt af forældre, når de kommer i udskolingen?

“Jeg har altid følt, det var hårdt at cykle. Måske er min cykel dårlig, hvad ved jeg. På cykelture med klassen kører jeg altid bagerst. Man har ikke lyst til at gøre noget, man er dårlig til”

Elev 15 år, 9. klasse

Sådan gik vi til opgaven

Cykling er ikke kun sundt for de unge – det er også sundt for klimaet. Derfor har vi i Behave Green udført en en antropologisk undersøgelse, der kaster lys over udskolingselevers transportvaner Vi har undersøgt unges cykelvaner med fire forskellige antropologiske metoder. 

  • Virtuelle interviews med udskolingslærere fra hele landet 
  • Dybdegående interviews med udskolingselever fra Sjælland, Jylland og Fyn.  
  • Brugerrejser, hvor vi har fulgt eleverne i deres transport til og fra skole – både på cykel, i bilen, på gåben og med bussen. 
  • Digital etnografi, hvor de unge over sms har sendt billeder og videoer af deres transport i løbet af en uge. 

Metoderne har tilsammen givet os et dybere indblik i de unges transportvaner, og deres erfaringer med og meninger om cyklistforbundets kampagne ‘Alle Børn Cykler’.

Hvad var resultatet?

Undersøgelsen har vist at mange forhold påvirker de unges transportadfærd, fx hvad vennerne gør, hvad familiens morgenrutine er, og hvilke transportalternativer der er i området. Særligt om morgenen er transporten styret af vaner, der kan være svære at ændre.

Barrierer som træthed, forældrenes villighed til at give de unge et lift, cykler der er i stykker eller tunge at køre på, er med til at afholde de unge fra at cykle. Til gengæld er de unge motiverede for at tage cyklen, fordi den giver frihed, selvstændighed og fleksibilitet, og gør det nemt at følges med venner efter skole. 

Derudover har undersøgelsen gjort det klart, at lærernes engagement i kampagnen ‘Alle Børn Cykler’ har stor betydning for, hvor sjovt eleverne synes, det er at være med. Derfor anbefaler vi, at både lærere og elever inddrages i arbejdet med at fremme cykling blandt udskolingselever. Elever og lærere har nemlig allerede i undersøgelsen været ivrige efter at bidrage med gode forslag og inputs.

Er du mere nysgerrig?

Andre temaer

Social sustainability
Experiences and tourism
Food and waste of food
Construction
Conflicts and green transition
Take-back systems
Green mobility
Circular economy
Green competence
Waste & reuse
Green events and festivals